Säljande Skräddarsydd Kompatibel Pålitlig
E-handel
E-handel
En e-handel kan beskrivas som en virtuell marknadsplats där köpare och säljare möts online för att handla varor och tjänster. E-handeln kan rikta sig från företag mot konsument (B2C), från konsument mot konsument (C2C), eller från företag mot företag (B2B) beroende på vilka som är involverade i affärerna.
Vad är en E-handel
E-handel är en form av handel som sker elektroniskt över internet. Det innebär att människor kan köpa produkter eller tjänster direkt från en webbplats. Det ger e-handeln obegränsade möjligheter vad gäller tillgänglighet, och idag är det för många en självklarhet att helt obehindrat konsumera produkter från olika delar av världen.
Innehåll
- Vad är en e-handel?
- Varför behövs e-handel?
- E-handel i WordPress – WooCommerce
- Att tänka på innan du startar e-handel
- Produker i webshopen
- Välj rätt betallösning för din webshop
- 22 misstag som skadar din webshop
- Öka din försäljning online – 7 tips för att sälja mer I din webshop
- Marknadsför din webshop – SEO och sociala medier
- Marknadsför din webshop – Google Ads
- Analysera din e-handel
- Varför säljer jag inget i min e-handel
- Statistik om svensk e-handel
Vi skapar en attraktiv e-handel som får dina affärer att blomstra!
Varför behövs en e-handel
Med e-handel blir det möjligt att nå ut bredare genom att rikta sig till flera olika marknader och specifika målgrupper. Dessutom är e-handel inte beroende av vare sig en fysisk lokal eller begränsade öppettider. E-handelssystem digitaliserar och automatiserar flöden, som exempelvis inköpsprocessen. Det gör den mycket kostnadseffektiv. Det krävs inte heller printat marknadsföringsmaterial, vilket resulterar i stora besparingar och ett minskat klimatavtryck. Kombinationen digital marknadsföring och e-handel är ett vinnande koncept!
E-handel i WordPress – WooCommerce
En webshop i WordPress med tillägget WooCommerce är en smidig lösning när du planerar att sälja produkter och tjänster online. WordPress är världens mest använda webbverktyg och det är enkelt skala upp din e-handel när verksamheten växer.
Att tänka på innan du startar e-handel
Det är viktigt att göra en marknadsanlays innan du startar. Det kan spara både tid och pengar. Utgå från din research för att se vilka produktgrupper som har potential och planera vad du ska sälja. I Google Trender kan du se vilka söktermer som används inom ett specifikt område.
Produker i webshopen
Se till att det är enkelt att söka, hitta och välja produkter i din webshop för att få kunden att köpa, välja fler artiklar och bli återkommande. Dela in i kategorier och använd filtrering. En bra sökfunktion är också viktig.
Välj rätt betallösning för din webshop
För att veta bästa betallösning behöver du utgå både från din budget och din målgrupp. Jämför också vad de olika betalsätten kostar per månad och per transaktion.
22 misstag som skadar din webshop
Det finns flera misstag du kan göra som skadar din webshop. Det kan handla om att du gjort otillräcklig research och att lanseringen skedde för tidigt. Bilder med dålig kvalitet eller en obegriplig produktbeskrivning kan också påverka negativt.
Öka din försäljning online – 7 tips för att sälja mer I din webshop
Tänk utifrån ett kundperspektiv och ta reda på vad dina kunder efterfrågar. Se även till att din webshop är användarvänlig och att kunderna snabbt hittar det de söker efter. Låt någon testa om din webshop är användarvänlig genom att exempelvis leta efter en specifik produkt eller registrera sig för ert nyhetsbrev.
Marknadsför din webshop – SEO och sociala medier
För att nå ut till dina kunder behöver du marknadsföra din webshop. En kostnadseffektiv metod är att sökmotoroptimera allt innehåll och se till att hålla det uppdaterat. Ett annat sätt är att vara aktiv som företag på sociala medier.
Marknadsför din webshop – Google Ads
Det mest effektivaste sättet att nå ut till din målgrupp om du har en nystartad webshop, är genom annonsering i Google Ads. Du betalar då för att synas högst upp i sökresultatet på dina prioriterade söktermer. Dina annonser visas för dem som aktivt visat intresse för just det du säljer.
Analysera din e-handel
Genom att analysera statistiken kan du mäta antalet konverteringar i din webshop. Du kan spåra hur många som klickat på köpknappen och lagt något I varukorgen. Du kan även se antal nya unika besökare och hur länge besökarna stannat på sidan
Varför säljer jag inget i min e-handel
Det kan finnas flera anledningar till varför du inte säljer i din webshop. Om du inte har tillräckligt med besökare kan det bero på att du saknar synlighet på Google. Syns du inte högt upp i sökresultatet kommer du att missa många potentiella kunder.
Statistik om svensk e-handel
Om du driver en webhop eller e-handel är det viktigt att hålla koll på utvecklingen varje år. PostNord slöpper varje år E-barometern, som summerar och följer upp utvecklingen inom svensk e-handel.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få våra blogginlägg och tips via vårt nyhetsbrev, som kommer ut några gånger per år! Genom att ange din e-postadress så samtycker du till att vi skickar dig nyhetsbrev. Vi lämnar inte ut din adress till någon annan. Du kan när som helst avregistrera dig från fortsatta utskick.
Vill du ha hjälp med att stärka din närvaro online?
Vi hjälper dig med din webbplats, e-handel, SEO, Google Ads och bollar gärna frågor om digital strategi och marknadsföring med dig!